Arab Spring dan konsep perkongsian kuasa

Posted: Februari 22, 2012 in think tank thought

Sememangnya setiap kejadian itu ada hikmah di sebaliknya. Apa yang berlaku di Timur Tengah misalnya, telah menyebabkan beberapa perubahan positif kepada dunia Islam khususnya. Biarpun ketika berlaku ketegangan, umat Islam seluruh dunia merasakan rasa ketidaktentuan, namun hakikatnya, apa yang berlaku itu telah menyebabkan golongan yang dilabel sebagai Islami mendapat tempat di kalangan rakyat.

Tunisia yang sebelumnya diperintah oleh rejim diktator dan korup, Zine El Abidine Ben Ali, kini telah beralih ke pemerintahan baru yang Islamis. Parti An Nahda menang dalam pilihanraya umum pada 23 Oktober lalu dengan mendpat 41.47 peratus undi. Sementara Parti Kebebasan dan Keadilan yang ditunjangi Ikhwan Muslimin memenangi fasa pertama pilihan raya Mesir. Menurut Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya, Prof Dato’ Dr. Mohammad Redzuan Othman, rakyat di kebanyakan negara bergolak itu meyakini bahawa golongan Islami yang dilihat mampu membawa negara mereka kembali pulih dan rakyat diberikan lebih banyak kebebasan.

“Sekarang ini telah masuk fasa kedua bagi negara-negara seperti Tunisia, Mesir dan Libya. Satu kecenderungan yang paling ketara adalah proses demokrasi yang berlaku dan menunjukkan kumpulan Islami telah mendapat tempat,’’ katanya.

Lebih menarik lagi, perkembangan itu menyaksikan, biarpun dikuasai golongan Islami, mereka bersedia berkongsi kuasa dengan pihak-pihak lain termasuk golongan minoriti bukan Islam. Dari sudut ini, dilihat bahawa golongan Islami mahu memperlihatkan bahawa mereka bukan mengejar kekuasaan semata-mata tetapi mahu proses pembangunan semula negara dilakukan oleh seluruh masyarakat. Mereka mahu situasi negara segera dipulihkan dan kehidupan rakyat kembali aman seperti sediakala.

“Bagi kumpulan Islamis, mereka membuktikan bahawa mereka merupakan kumpulan yang boleh diyakini untuk membawa perubahan. Walaubagaimanapun, terdapat masalah kerana kumpulan Islamis mewarisi sebuah negara yang kucar-kacir, negara yang ekonominya rosak dan menariknya bagi kali ini, kumpulan Islamis mengetahui keterbatasan mereka.

“Dengan sebab itulah, baik di Tunisia mahupun di Mesir, mereka berasakan bahawa untuk membangunkan negara, bukan mereka sahaja perlu dipertanggungjawabkan. Pernah berlaku sebelum ini bahawa kumpulan Islamis berasakan bahawa mereka sahaja patut memerintah, tetapi kini mereka memahami konsep berkongsi kuasa itu merupakan yang terbaik.’’ katanya.

Beliau berkata, hal ini berlaku di Tunisia apabila pemimpin An Nahda, Rachid Ghannouchi secara terbuka menyatakan bahawa kesediaan berkongsi kuasa dengan sesiapa sahaja dan tidak akan melaksanakan syariah secara tergesa-gesa. Hal yang sama juga berlaku di Mesir, mereka bersedia untuk bekerjasama dengan kumpulan Qibti Kristian, liberal dan sebagainya kerana mereka berpendapat untuk membangunkan Mesir ini harus kesemunya bertanggungjawab.

Pendekatan bekerjasama ini juga adalah langkah terbaik yang boleh diambil berbanding jika sesebuah kerajaan yang memenangi pilihan raya memilih untuk berkuasa penuh. Kerana, sekiranya mereka mengalami kegagalan dalam proses itu, maka golongan Islami ini akan dipersalahkan. Oleh yang demikian, golongan ini melihat proses membangunkan semula ini diambil sebagai suatu proses bersama.

“Ini pengalaman yang mereka belajar daripada apa yang berlaku di Algeria. Ini bermakna, kumpulan Islami (jika ingin berkuasa), mereka harus bersedia berkongsi dengan menggunakan model Turki,’’ katanya. Beliau berkata, keikhlasan parti atau pihak yang mendapat sokongan majoriti untuk berkongsi kuasa adalah amat ketara dan dapat dilihat dari banyak tindakan yang diambil.

“Di Mesir misalnya, Parti Kebebasan dan Keadilan yang ditunjangi Ikhwan Muslimin mengambil keputusan memecat pemimpinnya, Dr. Abdel Moneim Aboul Fotouh Abdel Hady apabila tokoh itu membuat pengumuman untuk mencalonkan dirinya sebagai Presiden Mesir dan bertanding pilihanraya presiden,’’ katanya.

Dalam konteks ini, jelas sekali, Ikhwan Muslimin mahu memperlihatkan bahawa mereka tidak mahu dilihat sebagai sebuah badan yang hanya mahukan kuasa semata-mata. Mereka juga mahu memperlihatkan kepada semua pihak yang diajak untuk bekerjasama bahawa mereka ikhlas berkerjasama atas tujuan mengembalikan keamanan, mendapatkan kepercayaan rakyat dan seterusnya untuk membangunkan negara Mesir.

Beberapa tokoh pemimpin Ikhwan Muslimin seperti Midhat al-Haddad juga menyeru supaya semua calon presiden menarik diri dan sebaliknya menyerahkan kepada masyarakat Mesir memilih calon yang mereka yakini.

“Ini sebenarnya bukan menjadi kepentingan orang-orang Mesir bahawa aktivis Islam berusaha merebut kekuasaan,” katanya.

Beliau juga meyakinkan bahawa golongan minoriti Kristian Koptik juga akan dilindungi dalam pemerintahan Islam. Reaksi itu adalah bagi menjawab kenyataan tokoh perniagaan Kristian Koptik iaitu Naguib Sawiris yang mengatakan bahawa dia akan meninggalkan negara jika kelompok Islamis berkuasa. Kenyataan itu, sekali lagi ditegaskan oleh seorang ulama Salafi terkemuka Mesir yang memfatwakan bahawa dibenarkan menyokong calon Kristian jika calon tersebut lebih baik daripada calon Muslim. Fatwa ini belum pernah dikeluarkan sebelum ini dan lebih mengejutkan ia dinyatakan oleh seorang ulama Salafi paling dihormati di Mesir iaitu Syaikh Muhammad Hassan.

Daripada petikan-petikan kenyataan yang diperolehi itu, jelas dan nyata sekali apa yang dikehendaki oleh pemimpin negara berkenaan adalah keamanan, kestabilan dan kemajuan negara. Dan, semua itu hanya mampu diperolehi dengan adanya kerjasama semua rakyat di negara berkenaan tanpa mengira pegangan parti ataupun agama.

Dr. Mohammad Redzuan berkata, ketegasan Ikhwan dalam meletakkan pemulihan dan kemajuan negara sebagai aspek utama yang diberikan penekanan amat jelas.

“Ini memberikan keyakinan kepada kelompok-kelompok lain bahawa kumpulan Islamis boleh bersikap terbuka. Malahan mereka tidak menjadikan syariah sebagai suatu agenda sebaliknya menyerahkan sepenuhnya kepada rakyat. Jika rakyat bersetuju, mereka akan laksanakan. Agenda utama pemimpin politik di negara berkenaan adalah mengembalikan kestabilan dan mengembalikan dan memperkasakan hak rakyat’’ jelasnya.

Beliau berkata, keadaan yang sama juga berlaku di Tunisia apabila Parti An Nahda yang menguasai pilihanraya memberi laluan kepada pemimpin parti pembangkang, Parti Kongres Republik, Moncef Marzouki memegang jawatan Presiden, manakala, Hamadi Jebali dari Parti An Nahda dilantik sebagai Perdana Menteri.

Bagaimanapun, beliau berkata, perjalanan untuk demokrasi di Asia Barat dan Timur Tengar sebenarnya masih jauh. Ini kerana, negara-negara di rantau berkenaan belum lagi mencapai `kematangan’ demokrasi sebagaimana negara-negara lain di dunia terutamanya di Barat.

“Malahan, sistem demokrasi yang cuba dilaksanakan di Asia Barat sebenarnya tidaklah selancar yang disangka. Sebagai contoh, di Iraq, dalam pilihanrayanya, seseorang calon turut menerima ugutan bunuh sehinggakan mereka tidak berani menonjolkan diri,’’ katanya.

Beliau berkata, contoh-contoh itu menunjukkan rantau berkenaan masih memerlukan masa yang panjang untuk melaksanakan demokrasi dengan lebih baik. Dalam konteks demikian, beliau menjelaskan, apa yang penting usaha perlu dibuat bagi mematangkan rakyat di negara-negara berkenaan tentang demokrasi. Oleh kerana negara Arab tiada pengalaman menjadi negara demokrasi, untuk mencapai tahap kematangan demokrasi mengambil tempoh yang panjang. Sebagai perbandingan, Malaysia mengambil masa 50 tahun untuk mencapai tahap kematangan biarpun masih lagi mempunyai banyak perkara yang perlu diperbaiki.

Keadaan sekarang katanya, tidak dinafikan telah mengubah lanskap dan pemikiran rakyat Timur Tengah yang selama bertahun-tahun tidak diberikan kebebasan. Apa yang berlaku itu, telah memberi harapan baru kepada rakyat di negara-negara Timur Tengah.

“Sememangnya fenomena Arab Spring ini telah memberikan kesan besar kepada masyarakat Timur Tengah. Mereka kini sudah dapat merasakan harga diri mereka dikembalikan,’’ katanya.

Selain itu, katanya, rakyat di negara berkenaan juga merasakan kini mereka boleh menentukan hala tuju negara masing-masing. Sebagai contoh, hubungan dengan Barat dan Israel. Jika sebelum ini, rakyat Mesir tidak mempunyai kuasa mendesak kerajaan supaya menyatakan pendirian tidak menyokong Israel , kini mereka mempunyai keupayaan itu. Namun, pada pendapatnya, hubungan dengan Barat tidak akan terjejas dengan peristiwa berkenaan. Ini kerana negara itu masih lagi bergantung kepada Barat.

“Ini bukan berpunca daripada penolakan hubungan dengan Barat tetapi rakyat cuma tidak mahu dominasi Barat terhadap negara mereka,’’ katanya.

Dari satu segi, beliau berkata, pergolakan yang berlaku di negara-negara Timur Tengah ini sebenarnya mendedahkan kelemahan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan Liga Arab. Katanya, kedua-dua pertubuhan itu amat lemah sehingga mereka tidak melakukan sebarang tindakan yang boleh membantu ke arah kestabilan negara-negara di rantau berkenaan. Jelasnya, itu adalah contoh bagaimana lemahnya umat Islam sekarang dan wajar difikir-fikirkan oleh umat Islam seluruh dunia.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s