Pendidikan seks: Usah Permainkan Nilai Baik-Buruk

Posted: September 13, 2011 in think tank thought

Seks. Ahli falsafah Barat Sigmud Freud menyatakan libido (sex) adalah pendorong aktiviti manusia, maka itu, media dan hiburan sangat menekankan hal ini sebagai daya tarikan, tanpa memperhitungkan bahaya yang ditimbulkan. Hasilnya, di Barat, melalui ‘pandangan rosak’nya mengenai seks, memberikan kesan yang sangat mengerikan dengan prinsip seks bebas.

Negara Barat mula menyedari pentingnya pendidikan seks selepas melalui zaman kegelapan pada abad pertengahan. Selepas tempoh pengenalan pendidikan seks, Barat telah berlebihan dalam pendekatan dan sikapnya terhadap pendidikan seks dan seks itu sendiri. Penekanannya adalah lebih kepada aspek teknikal seperti bagaimana mengelakkan kehamilan di kalangan wanita, contohnya, penggunaan kondom ketika melalukan seks.

Itu di Barat. Di sini, khasnya di Malaysia bagaimana pula? Mungkin jika kita juga ghairah hendak mengikut Barat, mungkinkah vcd lucah yang sebelum ini dianggap ‘sampah’ akan menjadi ‘buku teks dan rujukan’? Pelakon-pelakon adegan ranjang akan lebih dikenali di kalangan pelajar berbanding para ilmuwan, ulama dan pemimpin?. Jikalau pendidikan seks yang dilaksanakan di Barat itu berjaya mengubah kehidupan seks mereka, pastinya ia boleh dijadikan model perlaksanaan di Malaysia. Namun, hakikatnya semakin diajar semakin melampau. Tidakkah di Malaysia juga akan terjadi perkara yang sama?

“Pendidikan seks dalam erti yang difahami secara popular di Barat dan yang cuba dimasukkan ke dalam negeri-negeri Islam melalui perogram-program atas nama kesihatan dan hak-hak asasi manusia tidak boleh disebut sebagai penyelesaian kepada masalah kehidupan seks bebas.” Demikian ditekankan oleh Dr. Muhammad Uthman Muhammady, Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Antarabangsa (ISTAC) ketika membicarakan tentang isu pendidikan seks di sini baru-baru ini.

Ini kerana tegas beliau, sebagaimana yang dilaporkan dalam buku Germaine Greer –antara pejuang-pejuang kebebasan seks- ialah ia tidak mengekang seks bebas, bahkan ia membantu dalam mengembangkan budaya  seks bebas.

“Kalau di Barat ini di dokong oleh fahaman  falsafah tentang nilai-nilai yang kata mereka berubah-ubah; dalam Islam nilai-nilai baik-buruk sebagaimana yang ada dalam al-Quran dan sunnah serta ijma’ tidak berubah, zina tetap salah; demikian  juga seks antara sesama jenis baik lelaki dan  wanita; demikian pula derhaka kepada dua ibu bapa dan derhaka kepada suami, dan menzalimi isteri dan memperlakukannya sebagai objek seks semata,” ujarnya.

 

Sistem Pendidikan Seks Ala Barat

Melalui sistem pendidikan sekular, Barat memperkenalkan konsep pendidikan seks sebagai elemen penting dari kurikulum pendidikan. Kanak-kanak dan remaja akan dipengaruhi secara perlahan-lahan dengan nilai-nilai seks Barat di institusi-institusi sekular dengan alasan pendidikan.

Budaya ‘katakan tidak kepada seks sebelum nikah’ mewujudkan dorongan terhadap seks secara eksperimentasi dalam bentuk masturbasi, berpasang-pasangan (coupling), melihat bahan-bahan lucah dan amalan-amalan lain yang songsang.

Justeru itu kata Dr. Muhammad Uthman, pendidikan seks ala Barat jelas tidak menyelesaikan masalah bahkan ia boleh menambah lagi masalah. Apa yang penting, tambah beliau adalah pendidikan keluarga yang menyeluruh yang didalamnya diajarkan secara objektif tugas-tugas dan hak-hak lelaki dan  wanita  serta hubungan yang wajar antara mereka dalam konteks kesedaran agama yang serius dan bukan main-mainan yang menyeronokkan (fun).

“Erti dan kepuasan hidup dalam keluarga (termasuk amalan hidup kelamin yang beradab dan berjaya) berjalan dalam susana yang disebutkan dalam al-Quran yang bermaksud:“…dan kami (tuhan) menjadikan dalam kalangan kamu ketenangan/kepuasan, kasih sayang dan kasihan belas” (Ar Rum:21),” ujarnya.

Oleh yang demikian itu, tegas beliau, pendidikan seks ala Barat sememangnya ‘taboo’ pada Muslimin. Walau bagaimanapun, pendidikan tentang tugas-tugas keluarga dan kedudukan hidup kelamin di dalamnya bukan ‘taboo’ tetapi ia suatu kewajipan; tetapi hendaklah disampaikan pelajaran itu sesuai dengan keperluan dan had umur yang munasabah dengan anak-anak yang terlibat di dalamnya.

 

Pendidikan Seks Mengikut Acuan Islam

Pendidikan seks di sekolah-sekolah di Malaysia bukannya suatu silibus yang baru, malah ia telah melalui peringkat pengenalan, pindaan, pengenalan semula disertai dengan pelbagai respon sokongan dan tidak terkecuali bantahan.

Satu persoalan boleh ditimbulkan, adakah silibus Pendidikan Seks tersebut telah berjaya menyelesaikan masalah muda mudi sekarang yang semakin sukar dikawal? Nampaknya jawapan kepada soalan ini adalah kurang memuaskan dan buktinya adalah realiti dan fakta-fakta yang telah terpampang di hadapan mata kita saban hari dan saban tahun.

Justeru itu, Dr. Muhammad Uthman berpendapat,  menyentuh  sukatan pelajaran  untuk pendidikan ini antara kandungannya ialah perlunya diajar tentang kewajipan percaya kepada tuhan dengan dalil-dalil yang meyakinkan (sama ada dalil rasional dan dalil nas agama), kewajipan manusia taat kepada tuhan dan bertakwa terhadapnya.

Selain itu, tambah beliau, perlu juga dimasukkan maklumat-maklumat berkenaan dengan perkembangan badan dan jiwa manusia yang menyentuh soal hidup kelamin, tanda-tanda akil baligh, perubahan yang berlaku, keperluan kepada hidup keluarga,  gambaran tentang  sistem penglahiran  zuriat badan manusia, alat kelamin, soal haidh dan nifas (kalau wanita), hubungan kelamin yang halal dan tabie dan yang tidak tabie,  proses mengandung, pembentukan janin dalam rahim, kelahiran anak (yang gambarannya ada dalam al-Quran awal surah mukminun), penyakit-penyakit kelamin (segi perubatan dengan huraian dari sudut hukum dan nilai-nilai islam), segi-segi hidup emosi, kekeluargaan dan kemasyarakatan pada anak-anak belasan tahun, dan ajaran akhlak menyentuh agama dan masyarakat, kewajipan  menjaga diri dalam pergaulan dengan rakan sebaya dan membawa diri supaya terselamat daripada budaya kehidupan jantina yang menyeleweng.

“Kalau kepada kanak-kanak yang belum ada keperluan untuk mengetahui perkara itu, itu tidak perlu diberikan pendedahan kepada mereka  secara khusus, memadai dengan menyentuh perkara itu dalam masa berbicara tentang bersuci, haidh, nifas, yang memang diwajibkan; kalau kanak-kanak yang sudah besar , yang tahu tentang naluri  seks itu, tetapi mereka belum perlu berkahwin, maka pendedahan perlu diberikan  setakat yang memadai dengan cara yang serius, objektif, faktual, berserta  dengan penerapan kesedaran tentang menjaga kesucian hidup kelamin sebagaimana yang dikehendaki dalam quran, sunnah,hukum syara’ dan ajaran kerohanian.

Tegasnya, pendedahan kepada rangsangan terhadap amalan-amalan yang terlarang hendaklah dielakkan; dan cara pendedahan hendaklah serius – kerana ini membawa implikasi yang teramat serius kepada manusia  sebab ia menyentuh perkara asasi yang menjadi mesej utama syarak: akal, jiwa, keturunan, harta, maruah diri manusia. Soal kehidupan kelamin menyentuh zuriat keturunan, kerukukan keluarga, hidup emosi dan rohani manusia, juga maruah diri, bahkan termasuk ke  dalamnya soal harta.

“Sebagaimana yang dikatakan, pendedahan secara yang meransangkan mereka kepada perkara-perkara haram hendaklah jangan dilakukan. Misalnya  dalam satau laman web di britain (http://www.independent.co.uk/news/education/schools/keep-the-faith-should-muslim-children-receive-sex-education-1756750.html) disebut bagaimana amalan homoseks dibincangkan dalam sekolah, dengan dibawa alat-alatnya yang membantu dalam kegiatan  demikian, kita boleh andaikan bahawa kalau perbincangan tentang hubungan lesbian juga dibicarakan dengan alat-alatnya boleh ditunjukkan. Dalam laman web itu dilaporkan bagaimana ibu-ibu bapa muslim membantah pendidikan yang sedemikian sebab itu bercanggah dengan prinsip-prinsp dan nilai-nilai islam.ertinya kalau di malaysia perkara  yang sedemikian tidak boleh berlaku dan pihak yang berwajib mesti menghalangnya daripada berlaku.

Selain itu, mereka yang bersedia untuk berkahwin juga diberikan lagi huraian-huraian tentang hidup kekeluargaan, tugas-tugas dan hak-hak mereka dalam keluarga, kebaikan keluarga berangkai  dan  kekurangan-kekurangan pada keluarga nukleur.

“Demikian pula pendidikan tentang tanggungjawab yang berkaitan dengan hidup kelamin yang perlu, mungkin, dihuraikan secara yang lebih lagi daripada dahulu (dahulunya di huraikan dalam bab haidh dan nifas, dalam perkara bersuci, dan dalam bab kitab tentang perkahwinan dalam fiqh)  sekarang ini memerlukan kepada tambahan lagi untuk menangani kejahilan yang menimbulkan masalah dalam masyarakat, yang membawa kepada zina dan pelbagai salah laku yang berkaitan dengan hubungan jantina itu,“ jelasnya.

Tambahnya lagi, pendedahan tentangnya hendaklah dilakukan oleh guru secara beradab, berdisiplin, dalam suasana serius dan bertanggungjawab, dengan kesedaran tentang dosa dan pahala, bukan dalam semangat bermain-main dan berseloroh, apa lagi bersikap lucah.

“Bagi non-muslim mereka perlu didedahkan hal itu dalam konteks ajaran moral dan agama mereka. Sudah tentu pendedahan subjek ini  secara  popular di barat yang menimbulkan kesan yang buruk misalnya sebagaimana yang disebut oleh Germaine Greer dalam buku-bukunya adalah tidak sesuai dibuat sedemikian di Malaysia,” ujarnya.

Allah menciptakan manusia dan sekaligus peraturan bagi menjawab segala persoalan manusia. Bahkan Islam muncul untuk memberikan cara penyelesaian dan cara pemenuhan yang benar termasuklah dalam hal pemenuhan naluri seksual (gharizah an-nau’).

Justeru itu, jelas Dr Muhammad Uthman, apa yang datang dari Allah SWT memang lengkap dan sempurna, dari segi perkara-perkara yang asasinya, dan beberapa segi pendetailannya, mengajak manusia kembali kepada fitrah insan adamiah, kepada agama fitrah dan aturan-aturan rohani, akhlak, dan syarak yang semuanya dari fitrah  sediakala.

“Memang benar bahawa al-Quran mengajarkan tatatertib hidup kekeluargaan (yang merupakan unit masyarakat yang mula-mula sekali  selepas daripada individu)  mulai daripada fungsi keluarga sebagai markas terawal pendidikan rohani dan agama (dalam ayat yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, selamatkanlah diri kamu dan ahli keluarga kamu daripada api neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu,” Tahrim:6), dan perintah diberikan supaya menyuruh ahli keluarga melaksanakan sembahyang (dalam ayat yang bermaksud: “Suruhlah ahli keluarga kamu mendirikan sembahyang dan bersabar dengannya (Taha:132).

“Bersekali dengan itu disuruh supaya menjaga gerak-geri dalam keluarga sehingga anak-anak dan (dahulu termasuk hamba sahaya) supaya meminta keizinan untuk masuk ke dalam tempat orang dewasa pada tiga waktu; sebelum subuh, waktu tengah hari orang berehat, dan waktu orang beredar ke bilik tidur dalam waktu bila mana keadaan pakaian tidak sempurna (Nur:58),” jelasnya.

Tambah beliau lagi, dalam sebuah hadis Rasulullah SAW juga ada menyuruh agar mengasingkan tempat tidur anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan bila  sampai had umur yang berkenaan (hadis abu daud diriwawat oleh as-sabura).

“Bila mengajar tentang sembahyang  diajarkan pula bersuci yang melibatkan anggota  sulit badan termasuk maalah-masalahnya seperti haidh dan nifas, bahkan peningkatan umur akil baligh  memerlukan sebutan tentang bermimpi keluar mani atau bermimpi bersetubuh dan cukup umur, serta kalau perempuan keluar haidh.

“Bila  ditangani isu-isu ini dalam keluarga (yang merupakan fardhu ain) maka persiapan untuk memahami masalah-masalah yang berkaitan  dengan alat kelamin  dan fungsinya  berlaku  dengan baik. Berserta dengan ajaran tentang kewajipan menuntut aurat dan pengharaman  zina  serta tatatertib pergaulan antara lelaki dan perempuan.

“Dengan ini maka kita lihat bahawa peranan keluarga adalah sesuatu yang sedemikian menentukan dan ini boleh difahami lagi dengan nyata bila diingatkan hadis yang bermaksud: “Tiap-tiap bayi dilahirkan dalam keadaan fitrah maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikan dia yahudi, nasarani atau majusi” (hadis  riwayat muslim hadis 6426), tegasnya.

 

Pemerkasaan Hidup Institusi Keluarga Secara Islam

Bagi melihat kepada kejayaan suatu sistem nilai di dalam suatu negara itu, Dr. Uthman menegaskan bahawa secara ringkasnya, kejayaan sesebuah negera dari segi pendidikan ialah sejauh mana sistem itu berjala melahirkan manusia yang beriman, mempunyai keyakinan agama dan rohani yang  tinggi,  yang berpengetahuan luas, yang berketrampilan dalam bidang-bidang yang diperlukan oleh negara, yang stabil emosinya,  baik cara berfikirnya, boleh menilai sesuatu secara adil seksama, yang berkesan dan jernih hidu rohaninya, yang berhubung dengan orang lain secara damai dan berkerjasama, yang mendatangkan kestabilan kepada masyarakat, negara, dan lebih jauh lagi, di mana yang berkenaan, kepada umat.

“Negara yang sedemikian ekonominya baik dan stabil, paling kurang atau terhapus kemiskinan,kemelaratan, hidup masyarakat aman, pertahanan teguh dan berkesan, dan quran menyebut negara sedemikian sebagai “negeri yang baik dan T uhan maha pengampun” (surah saba ayat 15).

“Dalam suasana yang unggul sedemikian tidak timbul membuang bayi sebab orang tidak berzina dan kehidupan berumahtangga berjalan dengan harmonis dan baik. Kalau berlaku salah laku amalan kelamin orang dikenakan tindakan yang memberi pengajaran kepada semua,” ujarnya.

Justeru, untuk suasana sedemikian timbul, jelas beliau maka perlu ada kerjasama yang sepadu antara semua pihak: pemerintah, ulama, pendidik, intelektuil, media, (termasuk media alternatif yang komited kepada nilai-nilai yang unggul dan mulia) aktivis masyarakat, budayawan, para penulis,  NGO-NGO, dan golongan muda.

Namun, apa yang penting, jelas beliau adalah pemerkasaan hidup institusi keluarga secara Islam seharusnya menjadi tuntutan atas semua pihak supaya suasana menjadi sejahtera dan selamat.

Beliau juga mencadangkan supaya diadakan program penyerasian antara tiga institusi akar umbi : keluarga, masjid dan sekolah secara berterusan  supaya genarasi muda  didedahkan kepada nilai—nilai dan prinsip kehiduan  yang sama dan seragam dalam institusi-institusi aka umbi itu.

“Ini memerlukan kerjasama berterusan antara para guru, ahli agama dan ketua-ketua keluarga. Bila prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang seragam diperteguhkan dalam diri anak-anak muda maka ia membesar dalam keadaan mempunyai kefahaman yang benar dan menyelamatkan; mudah-mudahan itu akan memberinya panduan yang berkesan. Sudah tentu ini perlu diperkukuhkan dengan program-program lain yang berkaitan,” ujarnya.

Komentar
  1. nude men berkata:

    The other day, while I was at work, my cousin stole my apple
    ipad and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation.

    My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with
    someone!

    • I have to agree with this . Over-exposure of sex education brings more harm than benefit it seems . I hope that Malaysia will someday produce an effective and efficient way to answer the curiosity of our younger generations as to cope our unwanted pregnancy issues and so much more .

  2. cpap berkata:

    Undeniably imagine that that you stated. Your favorite justification appeared to be on the web the simplest factor to have in mind
    of. I say to you, I certainly get irked while folks think about
    worries that they just don’t recognize about. You controlled to hit the nail upon the top and defined out the entire thing without having side-effects , folks can take a signal. Will likely be again to get more. Thank you

  3. 3 weeks pregnant berkata:

    You really make it appear so easy along with your presentation but
    I in finding this matter to be really something that I believe I might by
    no means understand. It kind of feels too complex and extremely huge for me.
    I’m looking forward in your next post, I’ll try to get the grasp of
    it!

  4. Kai berkata:

    Obviously with Carmen being a tranny she cannot get pregnant,
    and her African American husband cannot have a baby, which is why the baby is white.

    They attach to a raked suspension that features 14 inches of ground clearance.
    Secondly, because I am a biologist with a published background in human sexuality and
    attraction based upon evolutionary and ecological considerations such as natural selection, sexual selection, mating rituals,
    and adaptive advantages of physical and behavioral traits (i.

  5. porno web cam berkata:

    References, Web-Links, and Suggested Further Reading by Miss Suzi:
    . That isn’t above said, understand it follows,
    that puncture chasers are the type of bane of trans existence.
    Secondly, because I am a biologist with a published background
    in human sexuality and attraction based upon evolutionary
    and ecological considerations such as natural selection,
    sexual selection, mating rituals, and adaptive advantages of physical and
    behavioral traits (i.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s